نوشته شده توسط : iran hotels

برج میلاد

این روز ها که هوای زمستانی شهر پر شده از گرد و غبار رفتن بام تهران به بخش بالایی ولنجک و قسمت ابتدای تله کابین توچال حال هوای دیگری دارد جالب است وقتی داشتم از کنار پارک وی به سمت ولنک می رفتم  مسافران برای دیدن شهر تهران به هتل استقلال می رفتند بام مجموعه‌ای است که بین بخش پارکینگ تله کابین و ایستگاه اول آن بصورت جاده آسفالته بوده و به علت وجود مناظر زیبای کوهستانی و نیز دید زیبا از بالایی‌ترین نقطه شهر تهران موجب شده شهروندان تهران برای استفاده از طبیعت و مناظر زیبا، این جاده را به‌عنوان مسیری تفریحی و محلی برای پیاده‌روی انتخاب کنند در برگشت نیز می توانید از کافی شاپ هتل اوین که شبانه روزی کار   می کند استفاده کنید.
تردد اشخاصی که قصد بالا رفتن از کوه‌های منطقه توچال را دارند و یا می خواهند از تله کابین استفاده کنند، باعث اهمیت بیشتر مجموعه بام تهران شده‌است. البته برج میلاد بلندترین آسمان‌خراش ایران و ششمین برج مخابراتی بلند در جهان هم برای گشت و گذار جای خوبی است و در شمال‌غربی شهر تهران، میان تپه‌ای با مساحت تقریبی ۱۴ هکتار واقع در جنوب شهرک‌ قدس و شمال کوی‌نصر در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد از بالای برج به راحتی می توانید ساختمان زیبای هتل آزادی تهران که در کنار بزرگراه یادگار امام و نزدیک نمایش گاه بین المللی تهران است را ببینید. این سازه که به خاطر ارتفاع بلند و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است، یکی از نمادهای پایتخت به شمار می‌آید. ارتفاع برج میلاد ۴۳۵ متر است و در مکان ششم برج‌های مخابراتی جهان قرار دارد.



:: برچسب‌ها: برج میلاد , بام تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : iran hotels

کاروانسرای عباسی

در شرق مدرسه چهارباغ و در سمت چپ خيابان چهارباغ يكي از بزرگترين كاروانسراهاي اصفهان واقع شده است اين كاروانسرا همزمان با بناي مدرسه چهارباغ احداث شده تا درآمد و عوايد آن به مصرف مخارج طلاب و نگهداري مدرسه برسد. كاروانسرا در زمان سلطنت شاه حسين صفوي ساخته شد و در عداد آخرين آثاري است كه در اواخر حكومت صفويان در کنار هتل کوثر اصفهان در اصفهان بنا گردیده. يكي از محققان و پژوهشگران معماري اسلامي، اين كاروانسراي چهار ايواني مستطيل شكل را داراي ۱۲۸ متر طول و ۹۳ متر عرض نوشته است كه در دو طبقه آن ۱۴۰ اتاق دارد. در پشت اين اتاقها دو اصطبل سراسري نيز وجود داشته است. اين كاروانسرا در دوره قاجاريه در  مانند ساير آثار اصفهان مورد بي مهري ظل السلطان حاكم اصفهان قرار گرفت و بالاخره نيز بوسيله اين شاهزاده حاكم به فروش رسيد. درحدود سال ۱۳۴۳ شمسي مقرر گرديد كاروانسراي مادرشاه و هتل سوئیت  با حفظ جنبه هاي هنري و ارزش هاي معماري دوران صفويه به يك مهمانسراي بين المللي تبديل گردد. طرح هاي اوليه كار به وسيله ماكسيم سيرو متخصص مشهور كه تاليفات بسياري در معماري ايران و بخصوص كاروانسراها دارد آماده گرديد و با استفاده از شيوه هاي معماري سنتي و تقليد از نقاشي هاي موجود در بناهاي تاريخي بويژه نقاشي ها و گچبري هاي هتل عالي قاپو سالن هاي مهمانسراي مزبور پس از مدت ۸ سال آماده گرديد. اين مهمانسرا كه امروز به نام مهمانسراي عباسي ناميده مي شود با نقاشي ها و تزئينات نقاشي و گچبريهاي بسيار زيبا و آثار چوبي نفيس و آلت و لفظ هاي باشكوه يكي از جاذبه هاي بسيار زيباي اصفهان بشمار مي رود. علاوه برآن اين مهمانسرا پذيراي اجلاس ها و سمينارها و نشست هاي داخلي و بين المللي است كه در سالن هاي جديد الاحداث آن برگزار مي گردد.



:: برچسب‌ها: کاروانسرای عباسی ,
:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : iran hotels

دریاچه بزنگان مشهد

دریاچۀ بزنگان مشهد

استان خراسان رضوی با آن که از نظر وسعت و تقسیمات کشوری از جمله استان‌های بزرگ کشور است اما از نظر منابع آبی جزو نواحی کم‌آب محسوب می‌شود. استان خراسان رضوی سرزمینی خشک تا نیمه خشک است. در چنین سرزمینی آب منشاءِ حیات و بهره‌وری‌های اقتصادی است. کمبود باران، به‌ویژه در نیمۀ جنوبی استان، و فقدان رودخانه‌های دایمی باعث شده است که از قنات هتل توریست توس ، خصوصاً در شهرهای حاشیۀ کویر، استفاده بیش‌تری شود. منابع آب‌های استان خراسان رضوی را می‌توان به دو بخش آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی تقسیم کرد. دریاچۀ بزنگان حدود 80 هکتار وسعت و 12 متر عمق دارد و در جنوب رشته کوه‌های هزار مسجد، در 130 کیلومتری جادۀ مشهد- سرخس قرار دارد. آب دریاچه از بارندگی‌های سالانه و چشمه‌های کوچک تأمین می‌شود و مرکز پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان است.

روستای شهداد شهر کرمان

شهداد در شرق کرمان و در ناحیه نسبتا مرتفعی با آب و هوای گرم و خشک واقع شده است. شهداد قدمتی کهن دارد و مردم آن به زبان فارسی سخن می‌گویند و پیرو مذهب اثنی عشری هستند. طبیعت شهداد به برکت آب رودخانه‌های «درختنگان» و «خرشکی» و کاریزهای مختلف، سرسبز و خرم است، هتل پارسیان بم و باغات و نخلستان‌های فراوان دارد. شهداد در شش ماهه دوم سال و در فصل بهار بسیار زیباست و به یکی از گردشگاه‌های معروف کرمان تبدیل شده است. معماری بومی شهداد بسیار جالب توجه است و جاذبه‌های تاریخی آن آرامگاه و زیارتگاه پیر بابا مسافر، که بنای آن گچبری‌های جالب و ارزنده‌ای دارد و مشتمل بر دو طبقه است. مسجد مجاور آرامگاه پیر بابا مسافر، که قدمت آن را به دوره مغول نسبت می‌دهند. مسجد جامع شهداد و مسجد بروجردی، که معماری جالب توجهی دارند. امامزاده زند، که به امام رضا (ع) منسوب است. قدیمی‌ترین قسمت امامزاده، ایوان خشتی آن است که به قرن هفتم هـ.ق. نسبت داده می‌شود. شهر باستانی ۴ هزار ساله که در نزدیکی شهداد کشف شده است و اهمیت وافری در امر باستان شناسی و تاریخ این ناحیه دارد.

پل طبیعت تهران

پل طبیعت اتصال پهنه غربی و شرقی اراضی عباس آباد را بین بوستان‌های آب و آتش و طالقانی برقرار می‌کند. با توجه به شاخصه‌های طراحی، سازه و کاربری این پل به یکی از نماد‌های جدید شهر تهران مبدل شده که در حوزه گردشگری شهری هتل انقلاب توسعه فضاهای فرهنگی و تفریحی تأثیر قابل توجهی خواهد داشت. همچنین مسیرهای دسترسی به این دو بوستان احیا و احداث شده است تا شهروندان برای گذر از این پل و ورود به این دو بوستان دچار مشکل نشوند و به راحتی به مقصد برسند. پل طبیعت با ۷هزار مترمربع مساحت و حدود ۲هزار تن وزن به عنوان بزرگترین پل عبور و مرور غیرخودرویی کشور است. همچنین این پل دارای ویژگی های متمایز فنی، مهندسی و اجرایی بوده که شیوه طراحی و اجرای سازه فولادی آن برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاده است.یکی از مهمترین اقداماتی که بر روی هتل کوثر تهران انجام شده بحث ایمنی است، زیرا که به دلیل ارتفاع ۴۰ متری به اقدامات ایمنی نیازمند بود. حفاظ ایمنی دو کیلومتری روی پل نیز پیش بینی شد که در حال حاضر این اقدامات به طور کامل انجام شده است.



:: برچسب‌ها: دریاچۀ بزنگان مشهد , روستای شهداد شهر کرمان , پل طبیعت تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : iran hotels

روستای مارگون

روستای مارگون یاسوج

مارگون جزء شهرستان بویراحمد است و در فاصله ٢۴ کیلومتری غرب جاده یاسوج- بروجن قرار دارد. رودخانه سقاوه از جنوب غربی آن می‌گذرد و همچنین ارتفاعاتی مانند: کوه‌بنار در شرق، کوه مارگون در شمال و کوه سقاوه در جنوب، روستای مارگون را احاطه کرده است. آب و هوای مارگون معتدل مرطوب است و مردم آن به زبان لری سخن می‌گویند و پیرو مذهب اثنی عشری هستند. اقتصاد مارگون براساس کشاورزی و دامپروری شکل گرفته است. چشمه‌ها، رودخانه‌ها، کوه‌ها، آبشارها، پوشش گیاهی و حیات وحش از جذابیت‌های طبیعی این روستا به شمار می‌روند. هتل پارسیان یاسوج یکی از معروفترین هتل های ایران است. این آبشار بسیار بلند، به دلیل قرارگرفتن در داخل تنگه زیبای مارگون و تعدد رگه‌های آبشاری که به درون دره سرازیر می‌شوند، جذابیتی منحصر بفرد دارد. همچنین به دلیل فراوانی دشت‌های مملو از لاله‌های واژگون و گلهای رنگارنگ ختمی و دیگر گل‌های وحشی، منظره‌های بدیع پدید می‌آورند که دیدار از آن را به خاطره‌ای فراموش نشدنی تبدیل می‌کنند. آبشار مارگون واقعا دیدنی و شگفت آور است.

تالاب شادگان خوزستان

تالاب بین‌المللی شادگان 296 هزار هکتار مساحت دارد و از شمال به شادگان و خور «دورق»، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از غرب به جادۀ دارخوین و آبادان و از شرق به آب‌های خورموسی محدود می‌شود. سطح تالاب با گیاهان آبدوست چون «لویی» و «چولان» و گیاهان غوطه‌ور پوشیده شده ومحل بسیار مناسبی باری پذیرش پرندگان آبزی مهاجری است که در پاییز از شمال اروپا، کانادا و سیبری به این منطقه روی می‌آورند. در این تالاب، انواع ماهیان آب شیرین و شور مانند بنی، شیربد، حمری، شانک و ماهیهای پرورشی و پرندگانی چون فلامینگو، حواصیل، لک لک، غاز وحشی، اردک، گراز و ... زیست می‌کنند. تنها زیستگاه و محل زاد و ولد «اردک کرکری» در جهان این تالاب است و پرندگانی چون «گیلانشاه خالدار» و «اکراس آفریقایی» نیز از نمونه‌های بسیار کمیابی هستند که در این هتل پارسیان آبادان یافت می‌شوند. تالاب شادگان زیستگاه یک سوم از گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر نابودی است. این تالاب طبق مصوبۀ شورای عالی حفاظت از محیط‌زیست تحت عنوان «پناهگاه بین‌المللی حیات وحش شادگان» به سازمان محیط زیست واگذار شده است. گفته می‌شود که تالاب دچار بحران است و احتمال دارد در آینده خشک شود.

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق با بیش از صد متر ارتفاع از دل کوه با سرعت زیادی بیرون می‌جهد و منظرۀ بدیعی را پدید می‌آورد. از ویژگی‌های این آبشار یکی آنکه نه از قله کوه یا میان کوه، بلکه از دل کوه چون چاهی بیرون می‌جهد، دوم آنکه ارتفاع بسیار بلندی دارد و در سرتاسر ایران کم‌نظیر است، سوم آنکه در زیر ان فضای هموار نسبتاً وسیعی وجود دارد، چهارم آنکه در جنب این فضا رودخانۀ کارون به آرامی جاری است، پنجم آنکه در روبروی آبشار و در این سوی کارون فضای وسیع و هموار دیگری وجود دارد که درختان بلوط آنرا فرا گرفته‌اند، ششم آنکه در بین روستاهای «دره عشق»و «دورک شاهپوری» و هتل پارسیان شهرکرد قرار دارد، کهه انارستان‌های بزرگ و مزارع شالیزار جالب توجهی دارند.



:: برچسب‌ها: روستای مارگون یاسوج , تالاب بین المللی شادگان , آبشار دره عشق ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : iran hotels

ابو علی سینا

آرامگاه بوعلی سینا همدان

آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا یا آرامگاه بوعلی سینا بنای یادبود شیخ‌الرئیس ابن سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی است که در میدان بوعلی سینا در مرکز شهرهمدان واقع شده‌است. بنای ابتدایی این آرامگاه در زمان قاجاریه ساخته شد. در سال ۱۳۳۰ انجمن آثار ملی ایران به مناسبت هزارمین سالروز تولد ابوعلی سینا تصمیم به تجدید بنای آن گرفت. طرح ونقشه بنای فعلی توسط مهندس هوشنگ سیحون به سبک معماری قرنی که بوعلی سینا در آن می زیسته از روی قدیمی‌ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است. بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است. در طراحی این مجموعه از عناصری از هنرمعماری سنتی ایرانی استفاده شده است. عناصری مانند برج، الهام گرفته از برج گنبد قابوس هتل آزادی همدان  باغچه‌ها متاثر از باغهای ایرانی آب نماها الهام گرفته از حوض خانه‌های سنتی و نمائی با روکار سنگهای حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و نمودار کاخهای باستانی ایرانیان است.

آرامگاه بابا طاهر

آرامگاه بابا طاهر عریان مربوط به دوره معاصر است و برفراز تپه ای در شمال غربی شهر همدان در میدان باباطاهر واقع شده است. باباطاهر كه حدوداً در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می زیسته، از شعرا و عرفای بزرگ روزگار خویش است. برج آرامگاه باباطاهر بر قاعده‌ای هشت ضلعی واقع شده كه ارتفاع آن از سطح فوقانی تپه

طاق بستان

طاق بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌ نبشته‌های دوره ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه در غرب ايران واقع شده است. وجود کوه و چشمه در اين مکان، آن را به گردشگاهی روح‌فزا تبديل نموده که از زمان‌های ديرين تا به امروز مورد توجه بوده است. طاق بستان در زبان بومی (کردی) طاق وسان گفته می‌شود. «سان» به معنی سنگ می‌باشد و به اين ترتيب طاق بستان طاق سنگی معنی می‌دهد. اين مجموعه در قرن سوم ميلادی ساخته شده است. شاهان ساسانی نخست نواحی اطراف هتل پارسیان کرمانشاه را برای تراشيدن تنديس‌های خود برگزيدند، اما از زمان اردشير دوم و شاهان پس از او طاق بستان را انتخاب کردند که در بين راه جاده ابريشم قرار داشت و دارای طبيعتی سرسبز و پر‌آب بود. در سمت راست ايوان كوچك، سنگ نگاره اي وجود دارد كه صحنه تاج ستاني اردشير دوم، نهمين شاه ساساني را نشان مي دهد. در اين صحنه، شاه ساساني به حالت ايستاده با صورتي سه ربعي و بدني تمام رخ در مركز صحنه نقش شده كه دست چپ را بر روي قبضه شمشير گذاشته و با دست راست حلقه روبان داري را از اهورا مزدا مي گيرد. شاه ساساني چشماني درشت و ابرواني برجسته دارد. ریش او مجعد و موهاي سرش به صورت انبوه بر روي شانه‌ها آويخته شده است. وي گوشواره‌اي بر گوش و گردنبندي در گردن و دستبندي در مچ دارد. گوشواره او به شكل حلقه مدوري است كه گوي كوچكي به آن آويزان است. گردنبند او نيز شامل يك رديف مهره هاي مرواریدي درشت است.



:: برچسب‌ها: آرامگاه بوعلی سینا همدان , آرامگاه بابا طاهر ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : iran hotels

گچسر

روستای گچسر

روستاي گچسر از توابع بخش آساراي شهرستان کرج است. ارتفاع اين روستا از سطح دريا ۲۲۳۰ متر و آب و هواي آن در زمستان ها سرد و پر برف و در تابستان ها مطبوع و دلپذير است. روستاي گچسر از قدمتي طولاني برخوردار است و با توجه به آثار بر جا مانده از گذشته قدمت اين روستا به دوره صفوي مي رسد. اين روستا در حال حاضر نيز به دليل استقرار در جاده چالوس وجود هتل گچسر، نزديکي به پيست ديزين و غار طبيعي يخ مراد مزیت منطقه اي دارد. پيست ديزين در ۱۲ کيلومتري روستاي گچسر و در ارتفاع ۳۸۰۰ متري واقع شده است. اين پيست، ۲۳ بالابر در مسير اسکي، سه تله کابين، دو تله سي يژ، هفت تله اسکي و بالابرهاي دوچرخه و امکانات آموزشي مختلف مانند زمين هاي تنيس، واليبال، زمين بازي کودکان و پيست اسکي روي چمن دارد. همچنين در اين پيست امکاناتي براي اسب سواري، راهپيمايي و دوچرخه سواري فراهم شده است وآموزش و اجاره لوازم اسکي نيز در آن صورت مي گيرد. زمان مناسب جهت استفاده از پيست روي چمن از ۱۵خرداد تا ۱۵ شهريور است و در صورت ريزش برف در مهر ماه در ۱۵ مهر مورد بهره برداري قرار مي گيرد در اين پيست امکانات رفاهي مانند هتل و رستوران هاي زيبا، مجهز و مطلوب نيز براي آرامش خاطر اسکي بازان و گردشگران احداث شده است.

كارخانه حريربافي چالوس

عمليات ساختماني كارخانه از سال 1312 ش آغاز و در سال 1315 به پايان رسيد. حريربافي چالوس كه در زمان خود در خاورميانه بينظير بوده از سال 1315 تا سال 1337 بكار توليد محصولات ابريشمي طبيعي انواع پارچه، جوراب، پرده و كراوات و غيره به منظور صدور به كشورهاي ديگر اختصاص داشت. در اين سال كارخانه تعطيل و دستگاههاي آن به رشت انتقال يافت. اين كارخانه كه تقريباً در مركز بافت شهري چالوس  کنار هتل آزادی خزر (هایت سابق) قراردارد داراي محوطه بسيار وسيعي شامل قسمتهاي مختلف از جمله ديگ بخار و منبع توليد انرژي، انبار پيله، نخ ريسي، پارچه بافي، جوراب بافي، رنگرزي، كارخانه نخ سازي، منبع آب و ساختمان ادارات مركزي بود. كارگران اين كارخانه اكثر غيربومي و عموما از شهرهاي گيلان و بعضاً آمل و بابل، اصفهان، مشهد و تبريز بودند و جمعيتي در حدود 1500 نفر را تشكيل ميدادند. پس از تعطيلي كارخانه ساختمان آن به وزارت كشاورزي و منابع طبيعي سپرده شده بود و بعد از انقلاب اسلامي نيز به سپاه پاسداران واگذار شد .

كاخ چايخوران

اين كاخ كه از بناهاي دوره پهلوي اول است در جنوب ميدان معلم چالوس و در منطقه اي موسوم به محوطه كاخ واقع شده و اكنون به عنوان مكان اداره ميراث فرهنگي چالوس مورد استفاده قرار دارد. اين بنا در محوطه اي به مساحت تقريبي 4000 متر مربع در يك طبقه و زير زمين احداث شده است دو ورودي اصلي بنا در ضلع غربي و شرقي است و فضاهاي داخلي ساختمان مشتمل بر دو بخش اصلي و خدماتي بوده كه با راهروي مياني به هم مرتبط است.بخش اصلي هتل رامسر شامل بالكن ستوندار شمالي و دو تالار مربع شكل در جنوب آن و يك تالار مستطيل شكل در جهت شمالي و جنوبي است كه با تزئينات زيباي گچ بري آراسته شده است. بخش خدماتي داراي دو اتاق و آبدار خانه و دو ايوان در دو سوي شرقي و غربي است. پوشش بام آن به صورت شيرواني، تراس آن به شيوه خاصي نرده چيني شده و اين كاخ همانطور كه نامش مشخص است به منظور استراحت موقت و كوتاه مدت بكار ميرفته است .



:: برچسب‌ها: روستای گچسر , كارخانه حريربافي چالوس , كاخ چايخوران چالوس ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : iran hotels

امیر چقماق

مسجدجامع کبیر

اين مسجد يکی از باارزشترين ميراث تاريخی هنری و گنجينه ای ار معماری اسلامی است. بانی ساختمان اصلی مسجد را علاء الدوله گرشاسب آل بويه – قرن ششم هجری – می دانند ولی مسجد کنونی مربوط به آل مظفر و تيموريان قرن هشتم و نهم هجری است. از امتيازات هنری و معماری اين مسجد می توان قدرت و استواری کاشيکاريهای نفيس و جالب ، سر در بلند، دو کتيبه نفيس يکی به خط کوفی و ديگری به خط ثلث بر روی کاشی لاجوردی معرق در کنار سر در  هتل صفائیه، دو مناره زيبا و تزئينات کاشی کاری شده ديوارهای داخلی شبستان و زير گنبد و خارج گنبد را نام برد. ارتفاع مناره های آن حدود 48 متر و ارتفاع سر در آن در حدود 24 متر می باشد.

مجموعه امیرچقماق

امير جلال الدين چخماق از سرداران و امرا شاهرخ تيموری و حاکم يزد با همکاری همسر خود فاطمه خاتون در جهت آبادانی يزد مجموعه ای شامل تکيه، ميدان، حمام، کاروانسراها، خانقاه، قنادخانه، چاه، آب سرد و از همه مهمتر مسجد امير چخماق را بنيان نهادند. سنگ نصب شده در کرباس مسجد، به طرف ميدان و نثر وقفنامه بر آن به خط نسخ می باشد و شبکه های ظريف از کاشی های معرق هتل پارسیان یزد، دور خارجی گنبد محراب صفه ی اصلی با طاقنمای مقرنس کاری شده قرار دارد و اين مسجد را از نظر مرتبه زيبايی بعد از مسجد جامع قرار داده است. اين بنا مسجد جامع نو نيز ناميده شده است. اين مجموعه در قرن هشتم هجری قمری بنا نهاده شده است.

آتشکده زرتشتيان

يکی از اماکن مربوط به زرتشتيان آتشکده ی آنها است. اين بنا در خيابان آيت الله کاشانی واقع گرديده و شامل ساختمان مشجّری است که در قرن اخير ساخته شده است. در اين محل آتش مقدس که برای زرتشتيان مقدس می باشد و دارای قدمتی چند ساله بوده و بايد هميشه روشن نگه داشته شود، نگهداری و از آن مراقبت می شود. شايان ذکر است که قدمت آتش آتشکده به هزار وپانصد سال می رسد. ساختمان اصلی هتل مشیر الممالک در و سط حياط و بر بلندی قرار دارد و آنرا درختانی هميشه سبز احاطه کرده اند. حوضی بزرگ در محور ورودی بنا به آن زيبايی خاصی بخشيده است. آتش در محفظه ای بلندتر از سطح زمين در اتاقی نسبتا وسيع و دور از تابش خورشيد قرار گرفته و اتاقهايی برای مراسم نيايش پيرامون آن طراحی شده است.

آب انبار شش باد گيری

برای شهرهای کويری همچون يزد ارزش آب بيش از هر جای ديگر احساس می شود. در اين شهر بيش از 75 آب انبار وجود دارد. اين آب انبار دارای شش بادگير می باشد و 180سال پيش در دوره قاجاريه در کنار هتل صفائیه یزد ساخته شده است. از ويژگيهای مهم اين اثر تاريخی دو دهانه بودن اين آب انبار است که دارای تزئينات مقرنس کاری می باشد و دارای 55 پله ورودی در قسمت جنوبی است که بين پله 25 و 26 از بالا يک هشتی با سنگ فرش آجری قرار دارد.



:: برچسب‌ها: مسجد جامع کبیر , مجموعه امیرچقماق , آتشکده زرتشتيان , آب انبار شش باد گيری ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : iran hotels

باغ ارم

مقبره شاه شجاع

شاه شجاع یکی از بزرگترین و شجاع ترین پادشاهان آل مظفر بوده است که در قرن هفتم چشم از جهان فرومی بندد و چون بعد از وی اختلاف بین جانشینان بوجود میاید وی را در محلی ساده و بدون هیچ تشریفاتی دفن می کنند ودر زمان زندیه فردی به نام میرزا محمد خان کرمانی که از نوادگان شاه شجاع بود با اجازه کریم خان زند در سال 1191 هجری قمری سنگ بزرگی بر قبر وی نهاد و باغچه ای در اطراف آن احداث کرد و این سنگ تاکنون باقی مانده است.آرامگاه دارای 4 ستون مورب است که گنبدی در بالای آن قرار دارد . سطح بیرونی گنبد به وسیله کاشی های تک رنگ نیلوفری هتل پارسیان شیراز تزئین شده است و در سطح داخلی گنبد با کاشی های هفت رنگ تصاویر گل و بوته ایجاد کرده و در چهار قسمت داخل گنبد مطالب و اشعابه خط نستعلیق نوشته اند . آرامگاه دارای محوطه ای کوچک با تعدادی درخت نارنج می باشد .

باغ نارنجستان قوام

نارنجستان قوام متعلق به خاندان قوام الملک بوده است . عمارت نارنجستان بعنوان دیوانخانه و محل مراجعات رعیت ها و دیگر مردم و همچنین محل تشکیل جلسه های عمومی و نشست های بزرگان و اشراف در زمان قاجاریه مورد استفاده قرار می گرفته است. این بنا دو متر از کف حیاط بلند تر است و آجر بعنوان مصالح اصلی بکار برده شده است. سقف بنا با نقاشیهای زیبا با رنگهای گرم و طرحهای متنوع هتل چمران پوشیده شده است .ابراهیم خان قوام الملک در سال 1345 خورشیدی این بنای با ارزش و زیبا را به دانشگاه شیراز اهدا کرد و امروزه به موزه نارنجستان که وابسته به دانشکده هنر معماری است تبدیل شده و برای بازدید عموم آزاد می باشد.

باغ ارم

كه بنا و سردر آن از دوره قاجاریه به جای مانده، زیباترین باغ شیراز است. گل های زینتی و گونه های متنوع گیاهی موجود در این باغ ، آن را به باغ گیاه شناسی دانشگاه شیراز بدل ساخته است. باغ تخت در شمال شهر شیراز و در دامنه كوه بابا كوهی قرار دارد. در این باغ عمارتی به همت "اتابك قراچه داغ " در سال 480هـ . ق بنا شد. در زمان آقا محمدخان قاجار نیز بنای هتل پارس شیراز در این باغ ساخته شد. در این باغ تاریخی، اكنون پادگان نظامی مستقر است. سایر باغ های شیراز در غرب شهر در منظقه قصر دشت قرار دارد و حدود 50 كیلومتر از سطح شهر را در برگرفته است. رودخانه اعظم ، نهرمعالی آباد و قنات های متعدد، این باغ ها را مشروب می كند.



:: برچسب‌ها: مقبره شاه شجاع , باغ نارنجستان قوام , باغ ارم ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 بهمن 1393 | نظرات ()